تبلیغات
کنیز خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها - خواص و فضیلت سوره مبارکه نور
 
کنیز خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها
جانم فدای رهبرم
نور،بیست و چهارمین سوره قرآن است كه مدنی و 64  آیه دارد.

درباره فضیلت سوره نور احادیثی از ائمه اطهار (ع) رسیده است، از جمله:

پیامبر اسلام (ص) فرمود: "هر که سوره نور را بخواند، خداوند ده حسنه به او میدهد، به اندازه اجر همه مؤمنان گذشته و آینده".

از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: "مال و عورت خود را به خواندن سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن در حصار عفت قرار دهید؛ زیرا کسی که
این سوره را در شب و روز بخواند هیچ یک از خانواده اش هرگز زنا نمی کند تا بمیرد.
در وقت مردن هفتاد هزار ملک تا کنار قبر او را تشییع و برای او دعا و استغفار میکنند تا وارد قبر شود".دّ محسوب می گردند.

همچنین در باره آیه نور که یکی از آیات این سوره است، فضائل بسیاری نقل شده است. منظور از آیه شریفه نور این آیه است:

"اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَكادُ زَیْتُها یُضی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ"؛


خداوند نور آسمان ها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغ دانى است كه درآن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گیرد، حبابى شفاف و درخشنده
همچون یك ستاره فروزان، این چراغ با روغنى افروخته مى‏شود كه از درخت پربركت زیتونى گرفته شده كه نه شرقى است و نه غربى (روغنش آن چنان صاف و خالص
است كه) نزدیك است بدون تماس با آتش شعله‏ور شود، نورى است بر فراز نورى وخدا هر كس را بخواهد به نور خود هدایت میكند، و خداوند به هر چیزى داناست.

از جمله روایاتی که در فضیلت این آیه وارد شده است:


1. از عبد الله عباس منقول است که: "هر کس آیه نور را بسیار بخواند روشنایی چشم او محفوظ ماند".

2. "اگر کسی درد چشم دارد آیه نور را تا "نور علی نور" بر چشم بخواند و هر صبح سه بار بر این دستور عمل نماید درد چشم او زایل شود".

3. شیخ ابوالعباس بونی گفته است: "که هر کس این آیه را بر آینه نقش کند شبجمعه آخر ماه و مدّت چهل شب چهل نوبت این آیه را بر آینه بخواند بعد از آن هر
مریضی که در آن آینه نگاه کند، مرض او زایل شود و نیز نقل شده که اگر کسی آیه
نور را بر لباس کبود با زعفران و گلاب بنویسد و اسم غایب و مادر او را بر آن بنویسدو آن را در خانه غایب بر باد آویزد به زودی شخص غایب بر می گردد".

4. "هر کس آیه نور را تکثیر، بر فضه نقش، و آن را بر دایره آن نقش کند و در روزجمعه هنگام طلوع آفتاب و در وقت نقش کردن، غسل کند و لباس پاک بپوشد و با
خود داشته باشد، و هر روز آیه را چهارصد بار بخواند و شروع کند به هر امر مهمی که بخواهد؛ از تقرب سلاطین و خلاصی محبوسان و اسیران و نجات یافتن از
کسانی که حکم قتل او را دارند بسیار مجرب است".


5. "خواندن آیه نور قبل از خواب با حضور قلب به عدد الله (66 مرتبه) به خصوص در حال صفای روحانی، موجب دیدن خواب های شیرین می گردد".

6. "ختم آیه مبارکه نور به عدد نور (256 مرتبه)، هرگاه روز اول ماه جمعه باشد، به مدت پانزده روز این ختم را انجام دهد و در روز شانزدهم به عدد نور کلمه طیبه"لااله
الاالله" را بگوید و همه روزه به عدد مزبور ادامه دهد تا پایان ماه جهت کفایت امور مهم کبریت احمر است".

7. "ختم آیه نور تا "بکل شیء علیم" برای دیدن امام زمان (ع)، یک اربعین به عددنور، بین اذان صبح تا طلوع آفتاب مؤثر است".

8. "برای معنویت و رزق ختم آیه نور به عدد "256 مرتبه" بعد از نماز عشا مفید و مؤثر است".

9. "جهت امور مهم در خلوت بعد از هر نماز، هزار بار اسم جلاله "الله" و پنجاه بار آیه نور را بخواند و در حین روز نیز باید روزی ده هزار بار بگوید"

10. "ختم آیه مبارکه نور جهت کشف علوم الهیه و افاضات خاصه خداوند بدین گونهواست که در اربعین اول چهارده مرتبه صلوات بفرستد به حضور قلب که گویا خدمت
پیامبر و اهل بیتش (ع) نشسته است با کمال خضوع و خشوع، سر برهنه نموده درزیر آسمان چهارده مرتبه آیه مبارکه نور را تلاوت کند و بعد از آن چهل و یک مرتبه صلوات بفرستد"



اما جواب قسمت دوم سؤال؛ آیه نور به حساب ابجد کبیر 256 است. در مورد ختم آیات و اذکار، عدد نقش بسیار مهمی دارد و باید آن آیه یا ذکر را به عدد معین گفت تا
اثر خاص خود را بگذارد.
اعداد به منزله روح و حروف اشباح آن هستند و عدد مانند دندانه کلید است اگر کمشود یا زیاد شود در را باز نمی کند و زیادی بر عدد مطلوب اسراف و کمتر از عدد
مطلوب موجب اخلال در ذکر است.و این گونه ختم آیات به عدد معین حکایت ازرمزی است که بین حروف و اعداد وجود دارد.
آنچه که تذکر آن مهم و قابل توجه است این نکته است که ختم آیات قرآن به عددمعین یا هر ذکر دیگری شرایط خاصی را می طلبد. پس اگر کسی این آیه شریفه را
بر طبق عدد معین ختم کند و نتیجه ای برایش حاصل نشود مانعی در شرایط ومقدمات آن پیش آمده است که باید آن مانع را برطرف کند تا ختم آیه یا ذکر اثربخش
باشد؛ یعنی آنچه بیان شده است تنها علت معدّ محسوب می گردند.




نوع مطلب : علوم قرآنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 16 مرداد 1396 05:13 ق.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I've found It positively helpful and it has helped me out loads.
I'm hoping to give a contribution & help different users like its aided me.
Good job.
سه شنبه 5 دی 1391 02:34 ب.ظ
خیلی منون از مطالبت انشاالله که استففاد کنیم
فاطمه فدایی سید علیخواهش میکنم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :